1750+ deelnemers
30.000+ bezoekers
100+ vragen & antwoorden
Inkoopvak samenbrengen
Inside Procurement is hét kennisnetwerk voor inkoop-, contract- en supplymanagement. In de community ontmoeten vakgenoten en experts elkaar. Samen delen zij kennis, kunde, ervaringen en andere waardevolle informatie.
Inside Procurement is gelanceerd door Nevi, de vereniging gericht op het inkoopvak. Nevi bestaat om het inkoopvak naar een hoger niveau te brengen en doet dat met een breed pallet aan activiteiten. Inside Procurement is er één van.
Dit is Inside Procurement
De voordelen op een rij
- Openbaar – vrij toegankelijk (m.u.v. besloten groepen) voor iedereen die is geïnteresseerd in het inkoopvak
- Vind sneller, meer efficiënte en betere oplossingen voor inkoopvraagstukken
- Gratis en vrij van advertenties en spam (door Single Sign On)
Webinar: Nevi & Yard over online community’s
Harold Kip, Community Manager van Inside Procurement en Dennis van Aalst, directeur van Yard | Digital Agency bespreken in onderstaand webinar de voorwaarden voor een goede online community. Hoe bereik je mensen? Hoe maak je het nuttig, relevant én actueel zodat deelnemers terug blijven terugkomen en actief kennis en ervaringen delen?
Hoe bevalt Inside Procurement?
“Inside Procurement is niet zomaar een ‘platform’. Inside Procurement is een échte en hechte community. Ik zie dat er elke dag veel Procurement Professionals terugkeren”, schrijft Harold in een uitgebreid blog in Inside Procurement. “Om vragen te stellen of om die te beantwoorden. Of om een nieuwtje te delen.”
“Inmiddels zijn we een behoorlijk succes aan het worden in de wereld van inkoop-, contract- en supplymanagement. En dat is heel fijn om te merken. Want het was in de aanloop naar de lancering toch best wel spannend; we pompen er geld in en dan is het nog maar de vraag of we dat ergens terugverdienen.”
“Je weet wel: het ROI verhaal”, gaat Harold verder. “En ik zie dat we de goede kant op bewegen. We verdienen (nu nog) geen geld aan Inside Procurement, maar ik zie wel heel duidelijke besparingen aan de horizon. Ook dat is fijn om te merken. Want precies dát, is een businesscase.”
Ook voor niet-leden
“Alles wat we in Inside Procurement doen is niet gericht op puur en alleen onze leden”, vertelt Harold. “Onze missie is het inkoopvak naar een hoger niveau brengen. Voor het individu, voor organisaties en voor de maatschappij.”
“Als je dat dus breder trekt, dan kun je je niet beperken tot de zesduizend betalende leden die Nevi heeft: dan moet je de hele inkoopgemeenschap meenemen. Daarom is Inside Procurement een openbare community, met uitzondering van een paar besloten groepen. Iedereen die in het inkoopvak werkt, of daarin is geïnteresseerd, kan zich aansluiten bij Inside Procurement.”
Iedereen die in het inkoopvak werkt, of daarin is geïnteresseerd, kan zich aansluiten bij Inside Procurement.
Harold Kip, Community Manager van Inside Procurement
Er zijn circa 50.000 Procurement Professionals in Nederland, en daarvan zijn, na een jaar Inside Procurement, zo’n 1750 aangesloten bij Inside Procurement. Dat aantal stijgt nog altijd: iedere maand sluiten tientallen nieuwe deelnemers zich aan, die kennis delen, vragen beantwoorden, documenten delen en/of het laatste nieuws lezen.
Resultaten
Om Inside Procurement tot een succes te maken, ging Harold het gesprek aan met zes Business Unit Managers bij Nevi. Hij vroeg hen waarmee ze geld moesten verdienen én waarmee ze kosten moesten besparen. “Na die gesprekken had ik 12 doelstellingen die ik kon vertalen naar Inside Procurement.”
“Eén van hen vertelde mij dat zijn team heeft enorm veel werk had om alle vrijwilligers goed te faciliteren die Nevi-evenementen organiseren. Dat wilden ze daarom zoveel mogelijk ‘self service’ maken, zodat zij zich konden focussen op andere dingen die belangrijk zijn, in plaats van ad-hoc zaken te regelen bij zo’n evenement.”
De oplossing lag in de speciale evenementenpagina. Die is nu volledig self service. “Het is één van de manieren om een kostenbesparing te realiseren. We hebben onze community beloofd dat we geen opleidingen en trainingen spammen. Daar hebben we namelijk nevi.nl al voor. Sterker nog: voor medewerkers van Nevi is het ‘verboden’ om berichten te publiceren of het gesprek aan te gaan, ténzij het echt opportuun is. Als er bijvoorbeeld specifiek naar wordt gevraagd. Inside Procurement is écht voor 99% communitydriven. En daar zijn we bijzonder blij mee en enorm trots op.”