Multisite-oplossing
Fysieke zuilen
Koppeling zaaksysteem
Doel van
gemeente Hoeksche Waard
Gemeente Hoeksche Waard is een vooruitstrevende gemeente die zich voortdurend ontwikkelt. Met zes subsites en fysieke servicepunten die 24/7 beschikbaar zijn, is het voor inwoners gemakkelijk om toegang te krijgen tot alle informatie die ze nodig hebben.
Voorheen waren er vijf gemeenten, maar die zijn op 1 januari 2019 gefuseerd. Mede daardoor zijn er nog steeds meerdere servicepunten op verschillende locaties. Daarnaast fungeert de hoofdwebsite in de basis als een digitaal loket waar inwoners en bedrijven terechtkunnen voor allerlei zaken, zoals het aanvragen van een uittreksel uit het bevolkingsregister of een bouwvergunning. Maar het gaat verder dan dat. Een goede online dienstverlening is een belangrijk doel van de gemeente. Het is zelfs een van de kernwaardes.
Koppelingen met zaaksysteem
Dat zie je terug op hun website. Bijvoorbeeld in de manier waarop bedrijven vergunningen kunnen aanvragen, vertelt Martin Donk, operationeel manager bij Yard | Digital Agency. “Momenteel is de gemeente bezig met het doorontwikkelen van https://formulieren.gemeentehw.nl, een omgeving met aanvraagformulieren die gekoppeld is met DigiD. Gegevens worden opgehaald via een API en automatisch ingevuld in een formulier (o.b.v. HaalCentraal). Daardoor wordt het invullen van formulieren nog gemakkelijker. Door de koppeling met het zaaksysteem (in dit geval JOIN van Decos) worden inzendingen direct naar het zaaksysteem gestuurd en worden alle processen automatisch in gang gezet. Dit bespaart de gemeente veel tijd.”
Daar komt ook het contentmanagementsysteem (CMS) bij om de hoek kijken. Gemeente Hoeksche Waard maakt voor haar sites en subsites gebruik van WordPress, met Gutenberg als gebruiksvriendelijke editor. De sites zijn tevens zo toegankelijk mogelijk gemaakt. Drie websites voldoen zelfs volledig aan de webtoegankelijkheidseisen, iets wat nog niet veel gemeentes kunnen zeggen. “We hebben goed samengewerkt met de redactie van de gemeente, zodat ze zelf zoveel mogelijk kunnen doen, zonder afhankelijk te zijn van externe partijen bij een eventuele aanpassing.”
“Gemeente Hoeksche Waard is op het gebied van online dienstverlening heel innovatief bezig. Wij kunnen daarbij echt een meerwaarde voor ze zijn. Wij hebben al die koppelingen kunnen en mogen maken. Daardoor hoeft de gemeente niet voor elk wissewasje geld uit te geven en kan ze zelf aan de slag met een template of preset.”
Het is gaaf om voor zo’n vooruitstrevende gemeente te mogen werken. Een gemeente die dienstverlening voorop heeft staan.
Martin Donk
Techniek
- WordPress back-end, Gutenberg CMS
- Headless-architectuur
- Multisite-oplossing, responsive
Dit is gemeente Hoeksche Waard
Fysieke servicepunten
Een bijzondere toevoeging aan het omvangrijke project voor gemeente Hoeksche Waard zijn zogenoemde zuilen. Dat zijn fysieke palen op hun servicepunten, waarop bijvoorbeeld een afspraak met de gemeente gemaakt kan worden.
De informatiezuilen hebben een touchscreen waarop gebruikers kunnen tikken om de gewenste informatie te vinden of direct een afspraak te maken. “Hoeksche Waard vroeg: ‘We hebben een zuil gekocht, kunnen jullie daar een softwaretool voor bouwen?’ Natuurlijk kan dat”, vertelt Martin. “We hebben een responsive website gebouwd en die gekoppeld aan WordPress. Nu kan elke redacteur de informatie op iedere zuil aanpassen als dat nodig is.”
De zuilen staan op meerdere locaties. Denk aan een zuil bij servicepunt Maasdam, of die van Oud-Beijerland.
Als functioneel beheer bij de gemeente Hoeksche Waard zijn we altijd op zoek naar waar het beter kan. Daardoor zijn we scherp op kwaliteit en hebben we samen met Yard een uitstekende samenwerking ontwikkeld waar beide partijen energie van krijgen.
Ron van Koll, functioneel beheerder bij Gemeente Hoeksche Waard.