Goed doorzoekbare kennisbank
Geoptimaliseerd voor zoekmachines
Toekomstbestendig
Vakdeskundigen vormen de basis van de Beeckestijn Knowledge Hub. Zij delen hun expertise in de vorm van artikelen, whitepapers, podcasts, casestudy’s, templates en checklists. De meesten zijn ook spreker, auteur en/of docent bij Beeckestijn Business School. Met hun content inspireren ze professionals in digital & marketing, customer experience, communicatie, data, tech en leiderschap & change.
Via de Knowledge Hub laat Beeckestijn Business School zien dat zij de kennis in huis hebben om up-to-date te blijven binnen deze razendsnel veranderde vakgebieden. Hun doel: alumni aan zich binden en nieuwe bezoekers overtuigen dat zij de ideale plek zijn om een opleiding te volgen.
Techniek
- Geoptimaliseerde SEO-omgeving
- Eenvoudig doorzoekbare kennisbank
- Website op basis van WordPress en Gutenberg
Geoptimaliseerd voor zoekmachines
Om hun doelgroep te bereiken is een goede vindbaarheid essentieel. De focus lag daarom tijdens dit project op het optimaliseren van de website voor zoekmachines zoals Google (SEO). Yard ontwikkelde een website die technisch tiptop in orde is voor SEO. Wij zorgden voor:
- een snelle website die webtoegankelijk is. Een webtoegankelijke website is namelijk ook goed toegankelijk voor zoekmachines.
- een technische aanpassing zodat de URL-structuur aansluit bij de SEO-pillar-strategie die Beeckestijn hanteert. Hierbij cluster je de content op je website rondom een specifiek onderwerp (pillar). Dit onderwerp maakten we zichtbaar in de URL.
- de installatie van de plug-in SEO Press. Daarmee kun je metabeschrijvingen en metatitels aanpassen.
- gerelateerde content bij artikelen. Dit leidt ertoe dat bezoekers langer op de website blijven. Contentmarketeers kunnen de gerelateerde content automatisch laten vullen of handmatig selecteren.
- geautomatiseerde ankermenu’s. Een ankermenu is een inhoudsopgave waarin bezoekers meteen kunnen doorklikken naar een relevant hoofdstuk. Dit maakt pagina’s met lange artikelen gebruiksvriendelijker. Gebruiksvriendelijkheid is de hoofdreden om ankermenu’s te gebruiken. Indirect heeft dit ook een positieve invloed op je SEO-positie, omdat bezoekers langer op de pagina blijven.
Carlijn Trouw, marketeer bij Beeckestijn Business School, ziet een half jaar na livegang al voorzichtig resultaat. “Een goede SEO-positie veroveren heeft tijd nodig. Toch zien we al dat het aantal vertoningen iedere maand groeit. Ook worden we op meer verschillende zoekwoorden gevonden.” De technische basis die Yard neerzette, helpt daarbij: “We merken dat de basis goed in elkaar zit. De sitemaps werken bijvoorbeeld goed. En pagina’s die we niet in de zoekresultaten willen opnemen, kunnen we er eenvoudig uithalen. Over de technische kant hoeven we ons dus geen zorgen te maken.”
WordPress en Gutenberg
De website is gebouwd met WordPress en Gutenberg, de gebruiksvriendelijke editor van WordPress. Carlijn is positief verrast over het gebruiksgemak en de mogelijkheden: “Het uploaden van nieuwe artikelen werkt intuïtief en is heel gebruiksvriendelijk. Je hoeft er niet technisch voor te zijn. Het is ook handig dat we zelf veel kunnen doen in het contentmanagementsysteem (CMS). We kunnen bijvoorbeeld zelf nieuwe landingspagina’s aanmaken en die indelen zoals wij willen.”
Eenvoudig doorzoekbaar
Een belangrijke eis van Beeckestijn was dat de Knowledge Hub goed doorzoekbaar is. Daarvoor zette Yard een krachtige zoekfunctie in. Daarnaast is content eenvoudig terug te vinden via de filters en indeling in vakgebieden. En ook via de experts kunnen bezoekers content vinden. Iedere expert heeft namelijk een eigen pagina waarop al hun bijdragen staan. Beheerders koppelen in het CMS de content eenvoudig aan de juiste expert.
Toekomstbestendige kennisbank
Beeckestijn zocht nadrukkelijk naar een online partner die ook rekening houdt met toekomstige wensen. Zij willen in de toekomst de vakgebieden indelen in subcategorieën. In het CMS gebruiken contentmarketeers deze subcategorieën alvast. Dat scheelt tijd bij de livegang van deze functionaliteit. In de verre toekomst is het zelfs mogelijk om eenvoudig een Engelse vertaling van de website te maken.
Of ze die mogelijkheid gaat gebruiken weet Carlijn nog niet, maar ze is blij dat de keuze er is: “Wij willen er niet over een paar jaar achter komen dat we een verkeerde keuze hebben gemaakt. Dan moeten we opnieuw beginnen. Daarom hebben we gekozen voor een webbouwer die een toekomstbestendige website kon maken.”
Fijne samenwerking
Het proces om de kennisbank te ontwikkelen, verliep soepel én volgens planning. Carlijn vond de aanpak van Yard erg prettig: “Wij wisten al goed wat we wilden met de Knowledge Hub. Yard stelde onze plannen niet ter discussie, maar hielp ons juist om ze concreter te maken. Het team stelde vragen om onze ideeën aan te scherpen. Of maakte ons bewust van de implicaties van onze keuzes. Dat was fijn werken.”
Ook over het contact met het team is Carlijn enthousiast: “Het gemak van het contact is voor ons erg fijn. Tijdens het project met de projectleider, front-end developer en UX-designer. Maar ook nu nog met de supportafdeling. We krijgen snel en duidelijk antwoord op onze vragen.”
Carlijn is bijzonder tevreden met het eindresultaat: “Het CMS werkt fijn en website ziet er mooi uit. Yard heeft een cleane en frisse vertaling van onze huisstijl gemaakt. We hoeven geen tijd te besteden aan bugs oplossen of eindeloze gesprekken met support. Yard en het CMS faciliteren ons om te focussen op waar het echt om gaat: de content.”