Heeft jouw organisatie een website met grote hoeveelheden content? Dan is het vaak een uitdaging om die goed vindbaar te maken voor je bezoekers. Een goede zoekfunctie op je website is dan onmisbaar. Maar gek genoeg is niet iedere zoekfunctie goed in het vinden van de juiste content. Hoe zorg je ervoor dat je bezoekers met je eigen zoekfunctie snel op de juiste pagina terechtkomen?
Problemen met standaard zoekfuncties
Als er weinig content op je website staat, is een standaard zoekfunctie waarschijnlijk voldoende. De zoekresultaten zijn dan makkelijk te overzien. In combinatie met een logische menu-indeling weten je bezoekers te vinden wat ze zoeken. Maar zodra de hoeveelheid content toeneemt, ontstaan er problemen met standaard zoekfuncties.
Denk aan problemen als:
- Zoekresultaten zijn niet relevant. Dat komt bijvoorbeeld omdat de zoekmachine:
- gedeeltelijke woordmatches niet herkent
- relevantie beperkt meeneemt in de volgorde van de zoekresultaten
- synoniemen niet herkent
- verschillende vormen van hetzelfde woord niet herkent. Bijvoorbeeld als je zoekt op ‘aanvragen’, vind je geen resultaten met ‘aanvraag’.
- spelfouten niet herkent
- Relevantie van de zoekresultaten is als beheerder niet of niet goed te sturen. De zoekmachine ziet alle content als even relevant.
- Zoeken duurt relatief lang. Dat komt omdat er veel stappen nodig zijn voordat je de zoekresultaten ziet: het zoekwoord intypen, op enter drukken, daarna volgt er een page refresh en dan pas kom je op de pagina met zoekresultaten.
- In meerdere bronnen tegelijk zoeken is niet mogelijk.
Oplossing: de flexibele zoekmachine Elasticsearch
Organisaties als Kenniscentrum Sport & Bewegen, de Landelijke Huisartsen Vereniging en tal van gemeenten liepen ook tegen dit probleem aan; zij hebben behoefte aan een goede interne zoekfunctie. De oplossing? De flexibele open source zoekfunctionaliteit van Elasticsearch, in combinatie met ReactiveSearch.
Elasticsearch is de zoekmachine, dit is de database waar alle functionaliteit in zit. Met ReactiveSearch maken wij het zoekvenster waarin je een zoekopdracht invoert. Deze combinatie is ijzersterk, snel en bijzonder flexibel.
Meer weten over de technische kant van deze zoekoplossing? Bekijk de presentatie van onze developers Yvette en Simon tijdens WordCamp Nederland 2023.
Mogelijkheden van Elasticsearch + ReactiveSearch
De combinatie van Elasticsearch en ReactiveSearch lost de problemen op waar organisaties vaak tegenaan lopen én voegt extra, handige functionaliteiten toe. Dit zijn de mogelijkheden van deze zoekmachine:
1. Filteren en sorteren van resultaten
Zoekresultaten verfijn je met behulp van filters. Bijvoorbeeld filters voor verschillende thema’s en doelgroepen. Als redactie bepaal je zelf welke filters dit moeten zijn. Dit is sterk afhankelijk van de content. Daarnaast is het mogelijk om de resultaten te sorteren op relevantie of datum.
2. Documenten doorzoeken
Elasticsearch doorzoekt ook de inhoud van de Word- en pdf-documenten op je site. Die worden toegevoegd aan de zoekresultaten. Daarvoor moet een pdf-document uiteraard wel op de juiste manier zijn opgeslagen. Een ingescande pagina is bijvoorbeeld nooit doorzoekbaar.
3. Gedeeltelijke woordmatches herkennen
Tijdens het intypen van een woord herkent Elasticsearch al wat je bedoelt. Typ je bijvoorbeeld ‘rijb’, dan vult de zoekmachine dit zelf aan tot ‘rijbewijs’. En je krijgt ook meteen resultaten te zien bij dit woord.
4. Spelfouten herkennen
Elasticsearch herkent spelfouten en corrigeert ze. Typ je bijvoorbeeld ‘rijbewijz’, dan krijg je alsnog de resultaten die horen bij ‘rijbewijs’.
5. Synoniemen herkennen
Ook herkent de zoekmachine synoniemen en toont de bijbehorende resultaten. Zoek je bijvoorbeeld op ‘trouwen’? Dan krijg je ook pagina’s over ‘huwelijk’.
Als beheerder kun je zelf synoniemen toevoegen. Daarvoor vind je, na inloggen, opties onderaan iedere contentpagina.
6. Verschillende vormen van hetzelfde woord herkennen
Elasticsearch herkent verschillende vormen van hetzelfde woord, bijvoorbeeld ‘aanvragen’ en ‘aanvraag’. In de database worden alle woorden teruggebracht naar het kernwoord. Daar voegt de zoekmachine de vervoegingen automatisch aan toe.
7. Korte, veelvoorkomende woorden niet meegenomen
Lidwoorden als ‘de’ en ‘het worden automatisch uit de zoekresultaten gefilterd. Dat geldt ook voor andere korte, veelvoorkomende woorden. Bijvoorbeeld ‘en’ en ‘maar’. Voor dit soort woorden zijn namelijk zoveel resultaten dat ze niet helpen om bij relevante content uit te komen.
8. Zoekresultaten beïnvloeden
Bepaal zelf welke velden het meest belangrijk zijn voor de zoekresultaten. Vaak is bijvoorbeeld de titel belangrijker dan de samenvatting. En de samenvatting belangrijker dan de zoekwoorden in de lopende tekst. Toch kan dit per website erg verschillen. Tijdens onze projecten bespreken we dit en zorgen we samen voor de optimale weging van de verschillende velden.
9. Externe bronnen toevoegen aan zoekresultaten
Informatie van externe bronnen kun je laten zien in de zoekresultaten op jouw website. Zonder dat je die bronnen op jouw site moet beheren. Ook kun je daar op je site bijvoorbeeld een apart filter voor maken in de zoekresultaten. Zodra bezoekers op zo’n resultaat klikken, worden ze direct doorgestuurd naar de externe website.
Dat werkt via een API-koppeling. Daarmee halen we periodiek content van die externe website op en voegen die toe aan de zoekresultaten.
10. Bronnen prioriteit geven
Kies zelf welke bronnen het meest belangrijk zijn voor de zoekresultaten. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat pagina’s eerder gevonden moeten worden dan kennisbankartikelen. Of dat resultaten van een externe bron boven resultaten van je eigen pagina’s moeten worden weer gegeven.
11. Resultaten uitlichten
Belangrijke resultaten kun je uitlichten. Deze resultaten verschijnen bovenaan de zoekresultaten. Daardoor vallen ze meer op. Welke dit zijn, bepaal je als webredactie zelf.
12. Supersnel resultaten vinden
Start je met typen, dan krijg je al na een paar letters resultaten te zien. Ga je verder met typen of haal je iets weg? Dan worden de resultaten direct vernieuwd. Dat zorgt voor een supersnelle zoekervaring.
13. Content achter een inlog
Is bepaalde content alleen beschikbaar voor ingelogde bezoekers? Dan sluiten we die content uit in de zoekresultaten. Zodra bezoekers inloggen, kunnen ze wel alle content vinden via de zoekmachine.
Ook content op je website beter vindbaar maken?
Neem contact met ons op. We denken graag vrijblijvend met je mee over de beste oplossing voor jouw organisatie.