Veel maatschappelijke organisaties, zoals branche- en beroepsverengingen, zorg- en welzijnsorganisaties en kennisinstellingen, willen kennis delen. Daarvoor organiseren ze onder andere trainingen en cursussen. Bijvoorbeeld voor leden, cliënten, trainers of medewerkers. Maar klassikale trainingen met een trainer in een cursusruimte, zijn een dure en omslachtige manier van opleiden. Een (deels) online training of cursus via een e-learning is vaak een uitstekend alternatief. En minstens zo effectief. Wij geven je 8 redenen waarom maatschappelijke organisaties kiezen voor een e-learningplatform.   

Nadelen klassikale trainingen

Van oudsher organiseren maatschappelijke organisaties klassikaal onderwijs. Bijvoorbeeld omdat hun medewerkers een accreditatie nodig hebben of omdat ze hun doelgroep willen opleiden in een bepaald onderwerp. Daarbij neemt een trainer een groep deelnemers mee door de lesstof. Een belangrijk voordeel van deze manier van trainen is het persoonlijke contact. Daardoor kan de trainer goed inspelen op de behoeften van de deelnemers.

Maar omdat de groep samenkomt in een cursusruimte, heb je als organisatie te maken met kosten voor de locatie en de beschikbaarheid ervan. Ook kun je maar een relatief kleine groep per keer trainen. En deelnemers moeten allemaal naar de locatie komen, ook als ze ver weg wonen. Daarom zoeken steeds meer organisaties naar alternatieven.

E-learning als alternatief

Een populair alternatief is om de training of cursus online te organiseren. Uit onderzoek blijkt dat een e-learning minstens zo effectief is als klassikaal onderwijs. Ook kun je online onderwijs combineren met klassikaal onderwijs of met 1-op-1 gesprekken. Dit wordt ook wel blended learning genoemd. Het blijkt dat deze vorm van leren zelfs tot een beter resultaat leidt dan alleen klassikaal of alleen online onderwijs.

Waarom een e-learning een goed alternatief is

  1. Het is goedkoper en sneller dan een klassikale training
  2. Het aantal deelnemers is onbeperkt
  3. Je verhoogt het leerrendement
  4. Actueel en interactief
  5. Toets de kennis en volg de voortgang
  6. Het is een bron voor extra inkomsten
  7. Afstand speelt geen rol
  8. Deelnemers kiezen zelf waar en wanneer ze aan de slag gaan

1. Goedkoper en sneller dan klassikale training

Als je een effectief e-learningplatform hebt, bespaar je geld. Voor een klassikale training heb je namelijk een locatie nodig, moet je lesmateriaal printen en moet de trainer beschikbaar zijn. Bij de training bied je koffie en thee aan en misschien een lunch. Dit kost allemaal geld.

Een e-learning volgen deelnemers in hun eigen omgeving, er is geen trainer nodig en de deelnemer zorgt zelf voor eten en drinken.

Zelfs als je een e-learning combineert met een online meeting of fysieke training heb je minder kosten. De tijd die nodig is voor de meeting of training is immers korter.

En doordat je geen trainingslocatie nodig hebt, je deelnemers niet naar de locatie hoeven te reizen en je geen materiaal hoeft te printen, is het ook nog beter voor het milieu.

2. Het aantal deelnemers is onbeperkt

Bij een fysieke training is het aantal deelnemers beperkt. Afhankelijk van het onderwerp en de locatie is dit aantal groter of kleiner. Maar er is altijd sprake van een maximum en vaak ook nog van een minimum.

Bij een e-learning is er geen minimum of maximum. Je kunt de online training onbeperkt verkopen en deelnemers kunnen gelijktijdig inloggen. Je bereikt een grotere groep, terwijl daar voor jou geen extra kosten aan verbonden zijn.

3. Afstand speelt geen rol

Als je een e-learning aanbiedt, kan je deelnemer inloggen vanaf elke locatie ter wereld. Zolang ze een laptop of telefoon hebben, de taal spreken en internet hebben, kunnen ze met de e-learning aan de slag.

Je deelnemer heeft geen reistijd en hoeft geen kosten te maken om bij de trainingslocatie te komen. Daarmee maak je voor deelnemers de drempel lager.

4. Deelnemers kiezen zelf wanneer ze aan de slag gaan

De toegang tot de e-learning is dus locatieonafhankelijk, maar ook wanneer ze willen leren bepalen je deelnemers zelf. Zodra ze toegang krijgen, kunnen ze aan de slag. Midden in de nacht of vroeg in de ochtend, voor de e-learning maakt het niet uit. Deze is 24 uur per dag en 7 dagen in de week beschikbaar.

Dat is extra handig als jouw deelnemers wisselende diensten hebben en ze de training onder werktijd moeten volgen. Bijvoorbeeld tijdens een nachtdienst.

Daarnaast kunnen deelnemers eenvoudig delen herhalen die ze lastig vinden of juist sneller door de stof heen gaan als ze daar al bekend mee zijn. Dit tempo bepalen ze helemaal zelf.

5. Je verhoogt het leerrendement

Via online leren kun je het leerrendement verhogen. Daarin speelt de opmaak van de online leeromgeving een belangrijke rol. Dit heeft namelijk invloed op de focus van je deelnemer. Zet bijvoorbeeld koppen en subkoppen in om deelnemers de verbanden tussen stukken informatie te laten zien en begrijpen. Op deze manier verhoog je het begrip over de verbanden met het hoofdonderwerp en daarmee de kennis.

Geef je voorafgaand aan een gesprek of een groepssessie altijd dezelfde informatie? Dan is het slim om die te delen via een e-learning. De voorbereidingstijd gaat dan niet af van de tijd met de trainer. Je verhoogt het leerrendement daarmee nog meer. Tijdens de training kun je vervolgens dieper op de inhoud ingaan en meer aan de slag gaan met het begrip van de stof en de toepassing ervan.

Na een klassikale training kun je een online leeromgeving gebruiken om verdiepend materiaal aan te bieden. En herhaling te bieden aan deelnemers die dat nodig hebben.

6. Actueel en interactief

De lesstof in een e-learning is eenvoudig aan te passen. Na aanpassing is de nieuwe inhoud direct beschikbaar voor de deelnemers. Al hangt dat natuurlijk ook af van de soort content die je gebruikt. Een tekst is sneller te wijzigen dan een video. Het helpt dan als je korte video’s gebruikt, zodat je niet een lange video helemaal opnieuw hoeft op te nemen. Ook voor je deelnemers is een korte video van maximaal 10 minuten prettiger. Over het algemeen kun je hierin prima een afgerond onderwerp behandelen.  

Verder biedt een e-learning veel interactieve leermogelijkheden. Je kunt gebruikmaken van video’s, animaties, quizzen en audio. Hiermee wordt de lesstof boeiender voor je cursist en blijft de kennis beter hangen. En je speelt hiermee in op verschillen in leervoorkeur.  

7. Toets de kennis en volg de voortgang

Als je wilt weten wat deelnemers hebben geleerd, kun je toetsen instellen. Je kunt ze verschillende soorten (gesloten) vragen voorleggen, zodat ze zelf ook kunnen ontdekken of ze de stof hebben onthouden. Het is ook mogelijk om opdrachten online te laten inleveren.  

Soms moeten deelnemers een examen afleggen voor het afronden van de training. Toetsen in de e-learning kunnen dan een goede oefening zijn. 

Daarnaast kun je op die manier een certificaat uitreiken op basis van het resultaat. Hiermee kunnen deelnemers aantonen dat ze een cursus met goed gevolg hebben afgerond. Handig als medewerkers een accreditatie nodig hebben. 

Trainers kunnen ondertussen zien hoe het gaat met de voortgang van de deelnemers. Zo krijg je in beeld of er veel deelnemers blijven haken op een bepaald punt of juist overal goed doorheen lopen.  

Mocht je zien dat veel deelnemers bij een bepaalde les afhaken of vertragen, dan kan het zinvol zijn om hierover een contactmoment te creëren. Bijvoorbeeld door er een e-mail te sturen of door er een (online) meeting aan te koppelen. 

8. Extra inkomsten

Last but not least levert een e-learning, als je die verkoopt, ook extra inkomsten op. Je hebt alleen de investering om de e-learning op te zetten. Daarna kan de e-learning onbeperkt inkomsten genereren. Het enige dat dan nog nodig is, is het up-to-date houden van de inhoud en het onderhouden van je e-learningplatform.  

Heb je een e-learning eenmaal staan, dan is het belangrijk om deze goed onder de aandacht te brengen. Op die manier kun je er blijvend aan verdienen.  

Meer weten over een e-learningplatform voor jouw organisatie?

We denken graag met je mee over hoe je je digitale academy optimaal inricht. Neem contact met ons op.

Over de auteur

Jenny van Hastenberg is e-learning specialist bij Yard | Digital Agency. Ze begeleidt opdrachtgevers op het gebied van digitaal leren.

Ook interessant

Deel:

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.