Iedereen herkent het wel, je zit in de auto en je bent vergeten je navigatie in te stellen. Wat ga je doen? Je auto langs de kant zetten natuurlijk, want tijdens het rijden je navigatiesysteem instellen is al enige tijd verboden. Wat veel automobilisten vergeten is dat je ook een gesproken zoekopdracht kunt doen in je smartphone. Doe je dit dan wordt je navigatie-applicatie ingesteld en kun je dus gewoon door blijven rijden. Dit is een voorbeeld van een zoekopdracht voor een specifieke applicatie. Gesproken zoekopdrachten zijn tegenwoordig niet meer weg te denken. In dit artikel beschrijf ik wat je kunt doen om je website te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten.
Hoeveel mensen maken momenteel gebruik van gesproken zoekopdrachten?
De wereld verandert en gelukkig veranderen de zoekmachines met ons mee. Voice search is één van de belangrijkste trends voor 2017. Het gebruik van voice search is vooral onder de millennials hoog (jongeren die na 2000 geboren zijn), 55% van deze generatie maakt gebruik van deze manier van zoeken. 20 procent van alle huidige mobiele zoekopdrachten, zijn al gesproken zoekopdrachten. De verwachting van comScore is dat dit in 2020 zal stijgen naar 50%.
Waar moet mijn website aan voldoen om tussen de gesproken zoekopdrachten te staan?
Leuk die gesproken zoekopdrachten, maar wat heeft dit met zoekmachine optimalisatie te maken? Waar moet mijn website aan voldoen om tussen de resultaten te komen? Ik deel 3 punten waar je voor je zoekmachine-optimalisatiestrategie rekening mee moet houden.
1. Content voor gesproken zoekopdrachten
Gesproken zoekopdrachten bestaan uit een langere zoekwoorden combinaties (longtail zoekwoorden). Het focussen op longtail zoekwoorden heeft als voordeel dat er minder concurrentie is. Het is voor organisaties (iets) eenvoudiger via een longtail zoekopdracht hoger binnen de zoekresultaten van de zoekmachines te komen. Focus dus niet op één of twee keywords maar focus op een combinatie van meerdere keywords. Het goed vindbaar zijn op longtail keywords, maakt dat je op den duur ook beter gevonden op de meer short tail keywords.
Je ziet hier een afbeelding van een longtail zoekopdrachten. In het begin van de grafiek zie je dat er op enkele keywords meer concurrentie is en veel bezoek. Bij de staart zie je de langere zoekopdrachten. Je hebt hier minder bezoek, maar de kans dat het aanbod aansluit bij de verwachtingen is groter, omdat het specifieker is.
2. Maak een Veel gestelde vragen pagina (FAQ)
Veel deskundigen stellen dat het hebben van een FAQ pagina killing is voor je site, omdat dit betekent dat je content niet aansluit bij de informatiebehoeften van je doelgroep. Veelgestelde vragen moet je immers afvangen op je pagina’s. Maar ik ben bereid om dit gevecht aan te gaan. Het hebben van een FAQ pagina kan juist wel bijdragen aan het optimaliseren van je website. In een FAQ gebruiken we vaker informelere teksten, dit sluit weer beter aan bij gesproken zoekopdrachten. Daarnaast staan de letterlijke vragen en antwoorden van de bezoeker in een FAQ. Hierbij is het wel belangrijk dat er bij de antwoorden relevante interne links staan, zodat de bezoeker direct naar uitgebreide informatie kan navigeren.
3. Google Bunisses account
Gesproken zoekopdrachten worden voornamelijk op mobiele apparaten uitgevoerd. Daarom is lokale optimalisatie erg belangrijk. Maak een Google Business account om ervoor te zorgen dat Google zoveel mogelijk informatie over je bedrijf heeft. Zodra er een zoekopdracht wordt gedaan krijgt een bezoeker direct de Google zoekresultaten te zien. Een mobiele bezoeker heeft vaak een lage spanningsboog, daarom is het belangrijk om direct resultaten te bieden zoals adres, openingstijden en telefoonnummers. Zodra je een Google business account aan hebt gemaakt, wordt je bedrijf eerder in de welbekende rechterkolom van Google uitgelicht.
Conclusie
Ondanks dat het voor veel mensen nu nog ongemakkelijk is om een gesproken zoekopdracht uit te voeren, is het voor jongeren al heel normaal. Gesproken zoekopdrachten kunnen we dus niet meer negeren. Daarom adviseer ik om je vooral te richten op de longtail zoekopdrachten en (indien je dit nog niet hebt gedaan) maak een Google Business account aan.