In deze blog delen we een aantal praktische SEO optimalisatie tips om zo de vindbaarheid van je content te verbeteren. Dit zijn de tips:
- Content is king
- Gebruikerservaring
- Titel van je artikel
- Url van je artikel
- Maak gebruik van kopteksten
- Interne linkbuilding
- Externe linkbuilding
- Let op je keyword gebruik
- Lengte van de tekst
- Afbeeldingen in de tekst
- Houd je content up-to-date
1. Content is king
Zodra je geen content op je website hebt, kan een zoekmachine jouw website op bepaalde zoekmachines ook niet weergeven. Zoekmachines zijn slim en worden alleen maar slimmer! Echter kan een zoekmachine niet zelf aanvoelen dat jouw bedrijf ergens in gespecialiseerd is als je hier geen content over op je website hebt staan. Content alleen is niet voldoende. Zorg er onder andere voor dat je in je content gebruik maakt van:
- Goede zoektermen (keywords) waar je op gevonden wilt worden;
- Subtitels (kopteksten) boven alinea’s;
- Waardevolle interne links naar andere artikelen/pagina’s.
Zorg voor unieke content
Unieke content is erg belangrijk. Mocht je content van een andere website over willen nemen dat kan, maar probeer de content in je eigen woorden te herschrijven. Doe je dit niet, dan zal een zoekmachines je pagina niet goed, of helemaal niet weergeven. De website waar je de content vandaan hebt gehaald, zal over het algemeen wel beter scoren.
2. Gebruikerservaring
Bij het schrijven van zoekmachine geoptimaliseerde artikelen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de gebruikerservaring geen gevaar loopt. Zo is het voor zoekmachineoptimalisatie goed om een aantal keywords terug te laten komen en af en toe synoniemen voor dit keyword te gebruiken. Let er op dat als een bezoeker op je website komt en de tekst is niet lekker leesbaar, waardoor de bezoeker afhaakt, dan heeft zoekmachineoptimalisatie het verkeerde doel bereikt. Het gaat bij zoekmachineoptimalisatie daarom niet alleen om het bereiken van je bezoekers maar vooral ook in het voorzien van de behoefte van je bezoeker.
Zoekmachines zoals Google houden precies bij hoe lang een bezoeker een website/pagina bekijkt. Klikt een bezoeker binnen enkele seconden al weer weg (in Google analytics wordt dit ook wel de bounce rate genoemd), dan zal de website op dit keyword een minnetje krijgen en na een aantal minnetjes lager scoren. Google wil immers haar bezoekers ook zo goed mogelijk in haar behoeftes voorzien.
3. Titel van je artikel
Zorg voor een zo duidelijk en pakkend mogelijke titel. Maak hierbij geen gebruik van afkortingen (zoekmachines worden hier wel steeds beter in) en probeer het keyword waarop je wilt scoren in de titel te verwerken.
Waarom ik wel een afkorting in mijn titel gebruikt hebt? Dat heeft te maken met het feit dat als je een artikel schrijft SEO een algemeen begrip is geworden. Zo zijn er dus zeker wel uitzonderingen te bedenken, maar probeer over het algemeen geen of zo weinig mogelijk afkortingen te gebruiken.
Probeer woorden ook niet af te korten/in te korten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de titel: ‘sport- en recreatiecentrum’. Zodra je binnen een zoekmachine zoekt op ‘sportcentrum’ wordt je niet gevonden. In Google vind je ook andere resultaten als je zoekt op ‘sportcentrum’ of ‘recreatiecentrum’.
4. De url van je artikel
Zorg er voor dat de url (websiteadres) van je pagina geoptimaliseerd is, dus niet www.yard.nl/id=3201 maar www.yard.nl/11-seo-optimalisatie-tips. Binnen WordPress is de url (mits dit correct is ingesteld) gelijk aan de titel van het artikel. Als dit zo is, dan is het niet nodig dit te wijzigen. Het is eventueel wel mogelijk om de url van een extra keyword te voorzien, zodat je hier beter op gevonden kan worden.
Waarom zijn de titel en url belangrijk?
Zoekmachines zijn van mening dat de titel en de url van een artikel veel zegt over een artikel, en dat is vaak ook het geval. Daarnaast worden de titels in de zoekmachines prominenter weergegeven dan de content. Bezoekers beslissen vaak aan de hand van de titel of het artikel relevant aan de wensen voldoet.
5. Maak gebruik van kopteksten (tussenkoppen)
Maak gebruik van korte alinea’s/paragrafen en zorg voor goede tussenkoppen. Door gebruik te maken van alinea’s van maximaal vijf regels is de content voor je bezoeker eenvoudiger te scannen. Maak voor je tussenkoppen gebruik van kop twee (H2) en/of kop drie (H3). Door het gebruik van H2 of H3 is de inhoud van de content visueel aantrekkelijker voor je bezoeker en zoekmachines waarderen dit ook. Probeer hier zoveel mogelijk algemene termen (zoals ‘meer informatie’) te vermijden.
6. Interne linkbuilding
Links (verwijzingen) naar diverse artikelen binnen je website zijn erg belangrijk. Dit wordt ook wel interne linkbuilding genoemd. Zo vertel je zoekmachines dat er meer informatie op een andere pagina te vinden is en kan je er ook voor zorgen dat een belangrijk artikel ook door een zoekmachine belangrijk wordt gevonden. Echter is een link alleen niet voldoende. Een link moet bij voorkeur een trefwoord bevatten waarop je het verwijzende artikel gevonden wilt laten worden. Vermijd ‘klik hier’, ‘ lees verder’, ‘ meer info’. Mocht je dit toch doen, zorg dan dat de titel (en bij voorkeur ook de afbeelding) een link bevat. Aan te raden is dat alle ‘lees verder’ links een zogenaamde ‘no-follow’ link is; hier vertel ik in een volgend artikel meer over. Dus zorg voor een inhoudelijke link, die voorzien is van een of meerder trefwoorden of een gehele zin. Maak naast links naar andere artikelen ook gebruik van ankerlinks; links die verwijzen naar punten binnen je artikel.
7. Externe linkbuilding
Naast interne linkbuilding is externe linkbuilding ook erg belangrijk. Externe linkbuilding links zijn links die vanaf een andere website naar jouw website (bij voorkeur naar een artikel) verwijzen. Zoekmachines delen websites in diverse gradaties in. Websites met veel bezoek (denk aan www.nu.nl, www.tweakers.net enz.) hebben meer aanzien binnen zoekmachines. Een link vanaf zo een website telt daarom ook zwaarder mee dan een link vanaf een website met maandelijks 200 bezoekers.
Mocht er een link vanaf een externe website naar jouw website gemaakt worden, probeer er dan voor te zorgen dat die link naar een artikel, thema of overzichtspagina gelinkt wordt. Als de link dan óók een of meerdere trefwoorden heeft waarop je je artikel gevonden wilt hebben, dan is dit een erg waardevolle link.
8. Let op je keyword gebruik
Bedenk eerst op welke trefwoorden je gevonden wilt worden. Nadat je deze trefwoorden bedacht hebt kan je ze toetsen bij de doelgroep. Je kunt ook via verschillende online tools (zoals de Google keywords planner) kijken op welke trefwoorden vaker wordt gezocht dan andere. Zorg bij het kiezen van je trefwoorden ervoor dat je niet alleen focust op trefwoorden met veel en zware concurrentie. Kies voor een combinatie van een aantal trefwoorden, de zogenaamde ‘longtail keywords’.
Dichtheid van trefwoorden
De dichtheid van je trefwoordengebruik binnen een artikel wordt ‘keyword density’ genoemd. Als je een artikel schrijft denk er dan aan dat je het gekozen keyword een aantal keer in je artikel terug laat komen. Bij voorkeur ook in de titel en in de tussenkoppen van je artikel.
9. Lengte van de tekst
Let op de lengte van je artikel. Zorg ervoor dat je artikel voldoende content bevat om volledig antwoord op de vraag te geven. Een artikel van twee zinnen scoort uiteindelijk minder goed dan een artikel van twintig zinnen. Vooral ook omdat je de trefwoorden niet veelvuldig terug kunt laten komen en je in twee zinnen niet altijd volledig antwoord op een vraag kunt geven.
10. Afbeeldingen in de tekst
Steeds meer bezoekers van onder andere Google bekijken bij de afbeeldingen wat de zoekresultaten van hun zoektocht zijn. Een beeld zegt immers meer dan duizend woorden. Tevens wordt een afbeelding tussen een tekst ook als prettig ervaren. Veel bezoekers scannen een artikel eerst op subtitels, de hoeveelheid tekst en op afbeeldingen. Zorg er daarom voor dat je in een tekst gebruik maakt van afbeeldingen. Om er direct voor te zorgen dat je afbeelding ook zoekmachine geoptimaliseerd is, dien je de naam van de afbeelding te optimaliseren door waardevolle trefwoorden mee te geven. Zorg er voor dat de naam van de afbeelding dus niet “IMG1349.jpg” of “voorbeeld1.jpg” is, maar geef een inhoudelijke naam. Denk hierbij voor dit artikel aan “infographic-zoekmachine-optimalisatie-tips.jpg”.
11. Houd je content up-to-date
Vaak zie je bij de realisatie van een vernieuwde website, dat de bezem door de content van de website gaat. Nadat de nieuwe website eenmaal live staat, wordt er volgens een half jaar geen content meer aan toegevoegd en/of gewijzigd. Het is zeker goed om je content bij het vernieuwen van je website kritisch door te nemen, maar wat nog veel beter is; zorg ervoor dat je website up-to-date blijft. Voeg bij voorkeur een aantal keer per dag artikelen toe. Is dit niet mogelijk, probeer dan wekelijks nieuwe artikelen toe te voegen. Maar pas ook regelmatig bestaande content/artikelen aan. Websites die frequent content updaten scoren over het algemeen beter. Mede omdat je meer content hebt en je daarmee op meer keywords kunt focussen.
SEO omvat meer dan het optimaliseren van de content…
Niet alles ligt in de handen van de schrijver. Alleen de tekst optimaliseren is niet voldoende; concurrerende trefwoorden maken het lastig, maar er spelen ook andere onderdelen zoals:
- het aantal bezoekers van je website;
- de frequentie in het aanpassen of toevoegen van content;
- het aantal jaar dat de domeinnaam al actief is;
- Snelheid van je website;
- Of je website een SSL-certificaat bezit (zie https://);
- Of je website voor mobiel en tablet geoptimaliseerd is (responsive);
- de externe links die naar je website gaan;
- en meer…
Maar als je nu niet begint je artikel te optimaliseren voor zoekmachines, dan komt het er natuurlijk nooit van….